มหาวิทยาลัยศรีปทุม เปิดตัวเกม AR “Silvora” จุดประกาย Soft Power การท่องเที่ยวไทย

โครงการยุวชนอาสา บูรณาการ 5 คณะ ร่วมสร้างนวัตกรรมเพื่อชุมชนและเป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืน

“Silvora” คือเกมบนมือถือแบบ AR (Augmented Reality) ที่นักศึกษามหาวิทยาลัยศรีปทุม (SPU) ร่วมพัฒนาขึ้น เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา โดยผสมผสานการเรียนรู้ การอนุรักษ์วัฒนธรรม และการใช้เทคโนโลยีสมัยใหม่เข้าด้วยกัน โครงการนี้เกิดจากความร่วมมือระหว่าง 5 คณะ ได้แก่ คณะบริหารธุรกิจ คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ คณะบัญชี คณะนิติศาสตร์ และคณะศิลปกรรมศาสตร์

เกม Silvora ใช้มาสคอต “ปลาตะเพียน” ซึ่งสื่อถึงรากวัฒนธรรมไทย ผู้เล่นสามารถสะสมแต้มผ่านเกมและแลกรับส่วนลดในร้านค้าชุมชน อีกทั้งยังสร้างเครือข่ายความร่วมมือกว่า 15 หน่วยงาน ทั้งภาครัฐ เอกชน และภาคประชาชน พร้อมกับการจดทะเบียนทรัพย์สินทางปัญญาในรูปแบบต่าง ๆ เช่น เพลงประกอบ เครื่องหมายการค้า และตัวเกม

 

 

SPU Youth Champions Launch AR Game to Revitalize Thai Cultural Tourism
Silvora: A Groundbreaking SDG Innovation by SPU Students Connects Communities, Culture, and Creativity

In a powerful fusion of education, technology, and cultural preservation, Sripatum University (SPU) has launched Silvora, an Augmented Reality (AR) mobile game that transforms the tourism experience in Ayutthaya through gamification. Developed collaboratively by five SPU faculties—including Business Administration, Information Technology, Accounting, and Law—the project exemplifies the university’s commitment to interdisciplinary learning and SDG-focused impact.

With its iconic “Pla Tapian” mascot symbolizing Thai heritage, Silvora rewards players with real-world discounts at local shops while guiding them through culturally rich locations. Beyond gameplay, the project actively trains local student guides, registers intellectual property rights, and builds lasting networks—spanning over 15 partner organizations across government, civic, and private sectors.

 

Most Popular

Categories