“อริยสัจ 4” ในการวิเคราะห์ตลาด
พระพุทธเจ้าตรัสว่า: “ทุกข์ต้องรู้ เหตุแห่งทุกข์ต้องละ ความดับทุกข์ต้องทำให้แจ้ง และหนทางต้องเจริญ”
(พระไตรปิฎก เล่ม 10 ข้อ 50)
การวิเคราะห์ตลาดตามหลักอริยสัจ 4
1. เริ่มจากการเข้าใจปัญหาในตลาด (ทุกข์)
2. วิเคราะห์ต้นตอของปัญหา (สมุทัย)
3. มองหาวิธีแก้ไข (นิโรธ) และ
4. กำหนดกลยุทธ์ที่เหมาะสม (มรรค)
เช่น การระบุปัญหาที่ลูกค้าพบเจอในผลิตภัณฑ์ของคู่แข่ง และเสนอทางแก้ไขที่ดีกว่า
Applying the “Four Noble Truths” in Market Analysis
“Suffering must be understood; the cause of suffering must be abandoned; the cessation of suffering must be realized; and the path must be cultivated.”
The Buddha (Tipitaka, Volume 10, Verse 50) 💡
🌱 Market Analysis through the Four Noble Truths
- 😔 Understand the problems in the market (Dukkha)
- 😉 Analyze the root causes of these problems (Samudaya)
- ☺️ Identify solutions to overcome them (Nirodha)
- 😊 Develop appropriate strategies (Magga)
For example, recognizing the challenges customers face with competitors’ products and proposing better solutions allows your business to grow strategically and mindfully. 📈
#DhammaDrivenBusiness, #DrDhammaDriven, #DrVichitUon, #SPU, #SripatumUniversity, #WeCreateProfessionalsByProfessionals, #จากศาลาถึงบอร์ดรูม, #มหาวิทยาลัยศรีปทุม, #วิทยาลัยบัณฑิตศึกษาด้านการจัดการ, #สร้างมืออาชีพด้วยมืออาชีพ, #เรียนกับตัวจริงประสบการณ์จริง